Tapak Megalitik Tertua di Dunia

 


Kalendar Adam secara kontroversi dicadangkan sebagai struktur buatan manusia tertua di dunia. Kadang-kadang dirujuk sebagai "African Stonehenge", ia mendahului kedua-dua Stonehenge dan Piramid Besar Giza selama berpuluh-puluh ribu tahun. 

Terletak di Mpumalanga, Afrika Selatan ia adalah bulatan batu berdiri kira-kira 30 meter diameter dan telah dianggarkan oleh beberapa akaun berusia lebih daripada 75,000 tahun. Pelbagai penjajaran astronomi telah dikenal pasti di tapak dan ia mungkin satu-satunya contoh kalendar batu megalitik yang berfungsi sepenuhnya, kebanyakannya utuh di dunia.

Bertaburan di seluruh pergunungan Afrika Selatan adalah beribu-ribu runtuhan bulatan batu. Anggaran pertama bilangan runtuhan ini dibuat pada tahun 1891 oleh penjelajah Inggeris Theodore Bent. Dia menganggarkan terdapat kira-kira 4,000 di kawasan dunia ini. Menjelang 1974 anggaran telah meningkat kepada 20,000. 

Hari ini, penyelidik dan pihak berkuasa mengenai subjek, Michael Tellinger, telah menganggarkan bilangan runtuhan batu purba menjadi 100,000 atau mungkin lebih tinggi. Sebahagian daripada "bulatan batu" ini tidak mempunyai pintu atau pintu masuk manakala kebanyakannya disambungkan oleh rangkaian saluran yang luas yang sering disalahtafsirkan sebagai "jalan" oleh sesetengah ahli sejarah.

Grid runtuhan bulat yang disambungkan ini tenggelam dalam hamparan teres pertanian purba yang kelihatan tidak berkesudahan di sekeliling struktur. Kalendar Adam dianggap paling terkenal di antara runtuhan ini.