Istana dan Artifak berusia 800 tahun Ditemui di Perkampungan Olimpik Beijing

 


Penduduk kampung Taizicheng di Bandar Zhangjiakou di wilayah Hebei utara China, sentiasa percaya bahawa nama kampung mereka, yang bermaksud kampung putera mahkota, berkaitan dengan akar diraja penempatan itu, menurut China Daily . Membuktikan kebenarannya, ahli arkeologi yang menggali sebelum pembinaan perkampungan Olimpik untuk menempatkan atlet yang menyertai Sukan Olimpik Musim Sejuk 2022 menemui istana musim panas 1202 Masihi dari dinasti Jin (atau Empayar Jin).

Perkampungan Olimpik Taizicheng terletak 140 kilometer (87 batu) dari Beijing, kurang sejam dengan kereta api berkelajuan tinggi. Bandar Zhangjiakou ialah satu daripada tiga zon yang menganjurkan Sukan Olimpik Musim Sejuk 2022, bersama-sama dengan pusat Beijing dan pinggir bandar Yanqing. Taizicheng akan menjadi tapak kebanyakan acara ski dan papan salji, lapor Artnet .

Pembinaan Perkampungan Olimpik Taizicheng Membawa kepada Pencarian Epik!

Tapak istana Cina purba di Taizicheng telah diketahui oleh ahli arkeologi sejak 1970-an, termasuk runtuhan dari dinasti Liao (916-1125 AD) dan Jin (1115-1234 AD). Hanya pada 2017, bagaimanapun, selepas China memenangi bidaan untuk menjadi tuan rumah Sukan Olimpik Musim Sejuk 2022, kerja-kerja penerokaan serius dijalankan di Taizicheng untuk memastikan tiada nilai sejarah yang rosak semasa pembinaan perkampungan Olimpik di sana.

Bercakap kepada Global Times , Zhang Wenrui, dekan Institut Peninggalan Budaya dan Arkeologi Provinsi Hebei, berkata bahawa penemuan istana itu datang sebagai "kejutan besar" bagi ahli arkeologi China yang tidak bersedia untuk sifat agung penemuan itu.

Setelah magnitud dan nilai sejarah hebat penemuan itu direalisasikan, pasukan arkeologi mengesyorkan agar perkampungan Olimpik, yang akan mengambil tiga perempat daripada runtuhan Taizicheng mengikut rancangan asal, dipindahkan. Ia akhirnya dibina di timur tapak dan di seberang jalan dari runtuhan.

"Pegawai dari Jawatankuasa Penganjur Beijing 2022 memberitahu kami langkah itu telah mendapat pujian tinggi daripada Presiden Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) Thomas Bach," kata Huang Xin, ketua pasukan arkeologi tapak dan timbalan dekan Institut Peninggalan Budaya Wilayah Hebei . dan Arkeologi, kepada Global Times .


Istana Taihe Ditemui daripada "Runnah Tidak Bernilai"

Zhang memberitahu Global Times bahawa pasukan yang meneroka runtuhan pada mulanya percaya bahawa ia hanyalah beberapa bangunan lama dan tidak bernilai. Walau bagaimanapun, mereka tidak lama lagi mula mendedahkan seramik dan bahan binaan yang tidak ternilai, serta ciri-ciri seni bina yang terkenal.

enazah besar yang mereka temui termasuk 67 asas bangunan dan 14 jalan, selain parit dan tembok kota. Porselin Ding-ware berlapis putih, bahagian arca kepala naga dan seramik lain turut ditemui. Mereka menyedari dengan kehairanan bahawa apa yang mereka lihat adalah kemungkinan besar Istana Taihe, dibina sebagai kediaman musim panas Maharaja Jin Wanyan Jing, yang pemerintahannya berlangsung dari 1189 hingga 1208 AD.

Apa yang menjadikan penemuan itu lebih penting ialah ini adalah kompleks istana dinasti Jin pertama yang pernah digali. Oleh itu, ia akan menjadi nilai yang besar untuk para sarjana yang menyelidik seni bina istana dalam tempoh sejarah ini. Istana ini merupakan lokasi kedua terpenting semasa zaman dinasti Jin, selepas ibu kota Yanjing ( Beijing ), yang dibina semasa pemerintahan Maharaja Jin Wanyan Liang (1115-1234 AD).

Tersenarai sebagai salah satu daripada 10 penemuan arkeologi terbaik pada 2018, tapak itu termasuk dalam kumpulan kelapan unit perlindungan peninggalan budaya utama negara pada 2019. Ia telah dijadikan taman arkeologi pada 2021 dan beberapa artifak berharga yang ditemui di tapak tersebut adalah dipamerkan di dewan pameran yang dibuka pada 31 Disember 2021.


Dipisahkan dari tapak baharu perkampungan Olimpik dengan hanya sebatang jalan, pameran itu, dijangka akan dilihat oleh beberapa atlet yang mengambil bahagian, sekali gus menyumbang kepada pengetahuan mereka tentang budaya negara tuan rumah Sukan itu.

“Kami berharap beberapa atlet asing yang menyertai Sukan Olimpik Musim Sejuk, dengan mematuhi keperluan pencegahan dan kawalan pandemik, akan dapat melawat pameran itu dengan kelulusan IOC, supaya mereka dapat menikmati dan mempelajari lebih lanjut tentang sejarah China dan budaya daripada perjalanan itu,” kata Huang kepada Global Times .

Sumber Hebei.