Pedang Byzantine Berbentuk Cincin Ditemui Di Amorium


Pada zaman purba klasik, Amorium ialah sebuah bandar yang penting dan terletak di lokasi strategik di kerajaan Frigia di bahagian tengah barat Anatolia, di kawasan yang kini dikenali sebagai Turki Asia. Amorium diasaskan pada zaman Helenistik (323 SM – 31 SM) dan berkembang pesat pada zaman Byzantine (abad ke-5 Masihi – abad ke-15 Masihi) sehingga ia dipecat oleh orang Arab tertentu pada 838 Masihi. Walau bagaimanapun, bandar ini kekal penting sehingga abad ke-11.

Kini, ahli arkeologi telah menemui dua pedang 'jarang dan unik' dari bandar yang pernah berkubu kuat ini, termasuk satu dari bawah sebuah gereja, mungkin menunjukkan persembahan, lapor Verve Times .

Pedang ini dikenali sebagai pedang tusuk cincin, tetapi betapa jarang contoh ini baru didedahkan oleh kajian bertajuk " Pedang Daku Cincin Dari Amorium ," yang diterbitkan pada Disember 2021, dalam The Journal of Art History .

Membongkar Amorium

Amorium telah menjadi tapak penggalian arkeologi sejak tahun 1988, dan kedua-dua besi, pedang bertabur cincin ini (di mana cincin bertabur merujuk kepada tombol bulat di hujung pemegang pedang berbentuk cincin) ditemui di tapak tersebut.

Pedang pertama ditemui di atrium sebuah gereja pada tahun 1993, sepenuhnya berpecah-belah dan berkarat. Yang kedua ditemui pada tahun 2001 di bahagian bawah bandar. Kedua-dua penemuan ini telah bertarikh pada abad ke-10-11 Masihi, juga dikenali sebagai zaman Byzantine pertengahan (843-1204 Masihi).

Apa yang unik tentang penemuan ini bukan hanya pemegang cincin, yang jarang berlaku pada zaman Byzantine, tetapi juga inskripsi padanya. Ciri-ciri menarik pada pedang membezakan "mereka daripada pedang yang membelenggu cincin tamadun berhampiran," tulis para penyelidik dalam kajian itu, seperti yang dipetik dalam Live Science .

Kebanyakan pedang Byzantine adalah dari jenis paramerion, iaitu pedang melengkung seperti pedang, dan sangat digemari oleh tentera Byzantine. Peperiksaan awal tidak mendedahkan apa-apa kepada penyelidik dari segi klan, empayar, atau kumpulan tentera upahan yang menggunakan pedang tertusuk Byzantine unik ini yang digali di Amorium.


Amorium: Kota Besar yang Dirampas Oleh Orang Arab dan Seljuk!

Amorium berfungsi sebagai penghubung penting antara ibu kota Byzantine Constantinople , Nicaea (barat laut Anatolia), dan Ancyra (kini Ankara ), yang menjadikannya sebagai garis pertahanan pertama yang penting terhadap orang Arab. Kota purba itu merupakan kubu tentera dan perdagangan yang penting bagi Byzantine kerana kedudukannya yang strategik. Tetapi selepas dua percubaan, bermula dengan serangan Khalifah Umayyah pada 646 M, orang Arab berjaya memusnahkan kota tersebut pada tahun 838 M.

Pada pertengahan abad ke-8, Amorium mencapai kemuncaknya di bawah Constantine V dan penggantinya, Michael II, yang menubuhkan sebuah dinasti Amorian, dengan Amorium sebagai ibu kota yang ditetapkan. Ia telah, pada masa ini, menjadi bandar terbesar dan paling makmur di Asia Minor, dan itulah sebabnya ia mempunyai sasaran di belakangnya. Kota itu akhirnya ditawan dan dibakar hingga hancur pada tahun 838 oleh seorang anak Khalifah Harun al-Rasyid.

Amorium telah dibina semula selepas pemecatan Arab tetapi dibakar semula pada abad ke-10 Masihi. Walaupun serangan Arab, bandar ini terus berfungsi sebagai pusat penting sehingga ke abad ke-11. sehingga orang-orang Seljuk memusnahkannya ke tanah pada tahun 1070-an Masihi. Selepas kemusnahan Seljuk bandar itu tidak pernah pulih.

Amorium ditemui semula oleh paderi Ireland Richard Pococke pada tahun 1739, yang terkenal dengan penulisan perjalanannya. Ahli geologi Inggeris William Hamilton mengambil minat terhadap tapak tersebut pada tahun 1836, dan dari tempoh ini dan seterusnya, ia merupakan tapak runtuhan yang diketahui tetapi tidak banyak lagi.

Hanya pada tahun 1989 penggalian di runtuhan Amorium akhirnya dimulakan, ditaja oleh Institut Arkeologi British di Ankara, dan pelbagai institusi di AS. Kerja lapangan dimulakan semula pada 2014 di bawah naungan Dr. Zeliha Demirel Gökalp dari Universiti Anadolu, yang merupakan pengarang utama kajian semasa.


Menganalisis Dua Pedang Byzantine Bercincin Amorium

Penyelidik utama kajian Errikos Maniotis, seorang penyelidik bebas dari Universiti Aristotle Thessaloniki, Greece, berkata bahawa pedang yang ditemui pertama kali (pada 1993) boleh dianggap "pelik" walaupun sudah menjadi kebiasaan meletakkan senjata di tempat suci. "Ia diketahui daripada sumber [bersejarah] bahawa senjata telah disimpan sebagai persembahan nazar di gereja," kata Maniotis kepada Live Science melalui e-mel.

Senjata yang diletakkan di gereja "biasanya dikaitkan dengan peninggalan suci yang berkaitan dengan pahlawan pahlawan," tambahnya. "Lebih-lebih lagi, kami mempunyai simpanan persenjataan di biara Mount Athos , seperti baju rantai yang disimpan di Biara Iveron. Jadi, pedang ini boleh mempunyai watak nazar, yang ditawarkan oleh pemiliknya kepada gereja bersama-sama dengan objek lain, mungkin. "

Untuk menambah struktur unik pedang gereja, adalah hakikat bahawa ia mempunyai pengawal silang, sekeping logam yang terletak berserenjang dengan bilah di hujung pemegang.

Pedang kedua mempunyai pemegang panjang 14 sentimeter (5.5 inci), dan bilah 61 sentimeter (24 inci), mungkin digunakan oleh askar Byzantine sebagai pedang kedua semasa pertempuran, sebagai bilah kecemasan atau pilihan.

Malah, sifat penemuan ini sangat unik sehingga para penyelidik mencadangkan untuk memberikan nama baharu kepada reka bentuk mereka: " pedang bertumbuk cincin Byzantine hibrid ." Walaupun pedang bertabur cincin telah ditemui dalam budaya sejarah terkenal yang lain, terutamanya Dinasti Han Cina yang berkemungkinan mempengaruhi Scythian dan Hun nomad untuk meniru versi Cina pedang bertabur cincin. Tentera upahan Sarmatian dan pemimpin tentera Rom mengetahui tentang pedang ini daripada orang Scythians dan Hun.

Pedang bercantum cincin Byzantine hibrid, yang ditemui berdekatan antara satu sama lain, menunjukkan kemungkinan gudang senjata di kawasan Amorium yang menghasilkan pemegang pedang jenis ini, menurut penyelidik. Kekurangan bukti yang menyokong menunjukkan bahawa penemuan pedang ini di tapak Amorium mungkin tidak lebih daripada kebetulan. Melangkah ke hadapan, lebih banyak penyelidikan dan analisis jenis pedang "baharu" ini berkemungkinan akan memberitahu kami lebih lanjut tentang mereka.