Maskud LTE CPE

 


LTE CPE adalah perangkat penerima sinyal LTE (Long-Term Evolution) yang terpasang di dalam sebuah bangunan atau rumah. CPE singkatan dari Customer Premises Equipment atau peralatan pelanggan di dalam bagunan atau rumah.

Peranti ini digunakan untuk menyambungkan rangkaian wayarles LTE ke peranti lain dalam bangunan atau rumah seperti komputer, komputer riba, televisyen atau peranti mudah alih lain. LTE CPE berfungsi sebagai antara muka antara rangkaian LTE dan peranti lain.

LTE CPE biasanya dipasang oleh penyedia perkhidmatan telekomunikasi sebagai sebahagian daripada perkhidmatan internet berasaskan LTE yang mereka tawarkan. Peranti ini membolehkan pengguna mengakses internet pada kelajuan yang lebih tinggi dan lebih stabil daripada rangkaian selular tradisional.

Beberapa ciri yang dimiliki oleh LTE CPE adalah keupayaan untuk menyambungkan berbilang peranti ke Internet pada satu masa, keupayaan untuk mengoptimumkan isyarat LTE untuk memastikan sambungan yang lebih stabil dan lebih pantas, dan keupayaan untuk menyediakan rangkaian Wi-Fi untuk mudah alih. peranti dan tablet di sekeliling rumah atau bangunan.

Dalam sesetengah kes, LTE CPE juga boleh digunakan sebagai alternatif kepada kabel jalur lebar atau perkhidmatan DSL. Ini kerana isyarat LTE boleh memberikan kelajuan internet yang setara atau lebih pantas daripada perkhidmatan internet kabel atau DSL.

Dengan perkembangan teknologi rangkaian wayarles dan keperluan untuk sambungan internet yang lebih pantas dan stabil, LTE CPE menjadi semakin popular sebagai penyelesaian untuk menyambungkan berbilang peranti ke rangkaian internet.