Pengguna Google Earth menemui pintu masuk ke Kawasan 51 (Area 51)


Seorang pengguna Google Earth telah menemui imej satelit yang kelihatan seperti pintu masuk tersembunyi di lereng gunung yang kononnya menuju ke pangkalan rahsia paling terkenal di dunia – Kawasan 51 . Dia berkongsi imej yang diambil di kawasan yang sama selama bertahun-tahun, termasuk imej dari 1998, di mana pintu masuk dan jalan menuju ke sana tidak kelihatan. 


Dalam video yang diterbitkan di saluran YouTube FindingUFO, dua tempat letak kereta menghala ke kaki bukit dapat dilihat. Salah satu daripadanya nampaknya terletak berhampiran pintu masuk menuju ke terowong yang diukir ke dalam gunung. Mendaki bukit, jalan mencecah jalan buntu dan beberapa kereta kelihatan parkir di situ. Imej satelit menunjukkan lokasi yang sama dari tahun 2013, 2010 dan 2005, manakala imej dari tahun 1998 kosong dan tidak termasuk mana-mana bangunan atau jalan yang muncul pada imej yang lebih baharu. 

Pengguna yang menemui dan menerbitkan imej itu, yang sejak itu telah mencetuskan heboh di media sosial, percaya mereka menunjukkan pintu masuk ke pangkalan rahsia Tentera Udara AS, kawasan tentera tertutup, yang terletak di selatan Nevada. Kawasan 51 ditadbir oleh pangkalan Tentera Udara Edwards di selatan California dan telah menjadi pusat kepada banyak teori konspirasi selama ini. Penganut setia yakin bahawa pangkalan itu digunakan sebagai rumah penyimpanan untuk UFO atau sisa makhluk asing dan teknologi asing.