Misteri Batu Lanzhou Bukti Tamadun Prasejarah Maju

 


Artifak yang benar-benar menakjubkan ini jauh lebih tua daripada manusia tetapi ternyata dibuat oleh seseorang. Persoalannya ialah: oleh siapa? Ditemui pada penghujung 1990-an oleh Zhilin Wang di kawasan pergunungan terpencil di barat laut China, Batu Lanzhou ialah salah satu artifak yang paling membingungkan.

Batu misteri itu berbentuk buah pir, kira-kira 6 x 8 cm, sangat keras dan berat 466 gram. Hebatnya batu itu adalah dari jenis yang sama sekali tidak diketahui menunjukkan bahawa sebenarnya mungkin meteorit.

Walau bagaimanapun, ia bukan sahaja disebabkan oleh solekan yang tidak diketahui bahawa item itu telah menarik perhatian ramai daripada ahli geologi dan pengumpul di seluruh dunia tetapi juga kerana artifak burung jalak yang terkandung di dalamnya.

Seperti yang dilaporkan dalam 'Berita Pagi Lanzhou' pada 26 Jun 2002:

“Lebih daripada 10 ahli geologi dan ahli fizik global dari Biro Sumber Tanah Negara Wilayah Gansu, Biro Ukur Logam Berwarna Wilayah Gansu, Institut Penyelidikan Geologi dan Mineral Akademi China, Cawangan Lanzhou, dan Pusat Pengajian Sumber dan Alam Sekitar Kolej Lanzhou berkumpul untuk mengkaji asal usul batu misteri ini.

"Selepas perbincangan tentang kemungkinan ia buatan manusia dan kemungkinan sebab pembentukannya, para saintis sebulat suara melabel batu itu sebagai salah satu yang paling berharga di China dan di dunia untuk pengumpulan, penyelidikan dan kajian arkeologi."

Lokasi semasa batu itu tidak diketahui dan keputusan analisis belum didedahkan kepada umum. Tetapi terdapat beberapa andaian menarik untuk dibuat. Pertama sekali, rod logam itu dibuat dengan jelas dan memerlukan tahap teknologi tertentu untuk dihasilkan. Bahan hitam yang tidak dikenali boleh jadi apa-apa tetapi perspektif ia dihasilkan nampaknya sangat berkemungkinan.

Dalam kes ini, dari mana datangnya teknologi ini? Adakah batu itu peninggalan dari zaman dahulu, salah satu daripada beberapa objek yang ditinggalkan oleh tamadun maju? Ramai penyokong sejarah alternatif yakin ini bukan sahaja mungkin, tetapi juga berkemungkinan.

Ia adalah senario menarik yang menimbulkan lebih banyak soalan. Sekiranya terdapat satu lagi tamadun berteknologi maju di Bumi, mungkin terdapat lebih banyak lagi. Apakah bunyi sejarah sebenar planet kita ketika itu? Beberapa soalan yang lebih praktikal ialah: mengapa mereka tidak berada di sini lagi dan adakah nasib yang sama menanti kita?

Sebaliknya, jika Batu Lanzhou sebenarnya adalah meteorit, plotnya menebal secara mendadak. Jika ia telah mengembara melalui angkasa, perjalanannya mungkin bermula sebentar tadi. Ia berpotensi berumur berbilion tahun. Adakah ia sengaja dihantar ke sini? Jika ya, mengapa? Mungkinkah ia mengandungi kehidupan?

Malangnya, kita mungkin tidak akan menemui jawapan kepada soalan-soalan ini. Ramai yang percaya bahawa bukti kritikal yang diperlukan untuk menyokong teori-teori ini sangat dilindungi dan konspirasi merebak jauh dan luas. Penemuan ditindas, saintis didiskreditkan dan maklumat dipalsukan.

Kebenaran sama ada di luar sana atau lebih dekat dengan kita.