Bes Atau Bisu Merupakan Tuhan Mesir Tertua


Bes (juga dipanggil Bisu), bersama rakan sejawatnya Beset, adalah antara tuhan Mesir tertua yang dihormati sebagai pelindung keluarga dan, khususnya, ibu, anak dan melahirkan anak tetapi juga tuhan hiburan. 

Di Kerajaan Pertengahan, Bes telah mengumumkan dirinya di seluruh Mesir sebagai dewa pelindung dari mata jahat dan kuasa jahat dan dewa rumah, sebagai dewa muzik, penyembuh dan pelindung tidur, kesuburan dan perkahwinan, dan digambarkan dengan senyumannya dan lidah pada banyak objek rumah, dari balang kosmetik hingga kepala katil. 

Bes kemudiannya dianggap sebagai pembela segala yang baik dan musuh segala yang buruk. Bes mungkin tuhan yang diimport dari Nubia atau Somalia, dan pemujaannya tersebar luas sehingga permulaan Kerajaan Baru. 

Bes juga adalah tuhan kerdil dengan watak fizikal yang serupa dengan singa dan kejantanannya sering ditinggikan. Bersama dengan dewi Hathor dia adalah salah satu daripada beberapa tuhan Mesir yang sering diwakili dari muka dan bukan dari sisi. 

Pemujaan Bes kemudiannya merebak ke utara jauh Syria dan barat Kepulauan Balearic (Ibiza) di Sepanyol, dan kemudiannya ke dalam empayar Rom dan Achaemenid.